HUMMUS, FALAFEL, PITA

English version

MI A HUMMUS ?    (kép)

a csicseriborsó   (kép)

a szezámmag   (kép)

hummus és egészség

tápanyagtartalom

hummus - csicseriborsó krém
FANAN hummusok

ízek:


- natúr
- olivás
- pikáns (korianderes)
- chilis

kiszerelések:

- 150 g-os
- 250 g-os
- 1 kg-os
- 2,8 kg-os

Hummus

A hummus egy csicseriborsóból és szezámmagból készült krémes állagú étel, mely rendkívüli népszerűségnek örvend a Közel-Kelet országaiban - különösen Izraelben, ahol szinte nemzeti eledelnek számít.

Fogyasztható önmagában kenyérrel (pitával) mártogatva, ilyenkor egy tányéron szétterítve oliva olajjal, pirospaprikával, apróra vágott friss petrezselyemzölddel és citromlével szokták tovább ízesíteni.

Kiváló kísérője mind a zöldséges, mind pedig a húsos ételeknek. Gyakran fogyasztják falafel és friss saláták mellé.

A csicseriborsó (Cicer arietinum) az egyik legrégebbi termesztett élelmiszernövényünk. Közel-keleti ásatásokon 7500 éves csicseriborsó maradványok is előkerültek. Legnagyobb termelői manapság India, Pakisztán és Törökország.

Tápanyagokban rendkívül gazdag élelmiszer - sok cinket, kalciumot, magnéziumot, vasat, fehérjét és mintegy 6 %-nyi rostot tartalmaz. Zsírtartalma alacsony, de azt többszörösen telítetlen, "egészséges" zsírsavak alkotják.

Számos étel, falafel, hummus, leves, köret sőt még alkoholos ital is készül belőle. Lisztjét és csíráját is fogyasztják.

A szezámot (Sesamum indicum) mintegy 4000 éve kezdék termeszteni Indiában elsősorban ízletes, magas olajtartalmú magvai miatt.

A szezámmag valódi "tápanyag-bomba". Jelentős kalcium, magnézium, vas, mangán, réz, B1 és E vitamin forrás, magas rosttartalommal.

Felhasználása igen sokrétű. Pékáruk és édességek népszerű alkotó eleme, keleti zöldséges és húsételek valamint saláták elmaradhatatlan kiegészítője. A magok kisajtolt olaját sütésre sőt masszázsolajként is használják.

A hummus mindkét fő alkotóeleme képezte már tudományos vizsgálatok tárgyát.

A csicseriborsó szénhidrátjai alacsony glikémiás indexűek így megakadályozzák a hirtelen vércukor-szint ingadozásokat. Rosttartalma ezen hatást még tovább erősíti. Klinikai vizsgálatok igazolják a csicseriborsó koleszterin-szintet csökkentő hatását is.

A szezámmag antioxidáns és rákellenes hatású fitoösztrogéneket valamint a vérkoleszterin-szintet bizonyítottan csökkentő fitoszteroid vegyületeket tartalmaz. Ezen anyagok hatványozottan tudnak hasznosulni a szervezetben ha a szezámot őrölt formában (tahini) fogyasztjuk.

Tápanyagtartalom 100 g termékben
 
Kalória 342,2 kcal
Fehérje 11 g
Szénhidrát 49,5 g
Zsír 10 g
Rost 8 g
Koleszterin 0 mg
Telített zsírok 0.7 g
Nátrium 461 mg